Femeile, eroinele motorizării și invențiile lor

0

Zilele trecute, prin intermediul rețelei Facebook, se propaga un scurt film despre călătoria intreprinsă de Bertha Benz cu primul autovehicul functional. Cum subiectul este unul deosebit de interesant, am cautat să văd care a fost contribuția femeilor la dezvoltarea acestui mijloc de transport. Ei bine, surpiza vea să fie una foarte mare, contribuția acestor pasionate „adevărate” de autovehicule, campioane ale vitezei și antreprenori vizionari, fiind una foarte mare.

Femeile, eroinele motorizării

Se poate spune chiar că femeile au iubit din totdeauna mașinile, unele dintre ele fiind eroine la volan – cuceritoare și curajoase – dar adesea trecute în umbra bărbaților. Automobilul, așa cum îl cunoaștem astăzi, este parțial rezultatul a mai multor observațîi despre femei, a unor lungi succesiuni de invenții, de realizări sportive și exemple de emancipare a femeilor – momente care se întind pe întreg parcursul istoriei autovehiculelor. Dacă aceste femei nu ar fi crezut în ele însele, nu ar fi participat la proiecte importante sau nu s-ar fi concentrat pe pasiunea lor, lumea automobilelor – aparent dominată de bărbați – nu ar fi fost niciodată la fel.

Femeile, eroinele motorizării

Chiar și înainte de lunga succesiune a inventatorilor de sex feminin, de campioane, antreprenori și conducători de companii (de ieri și de azi), au existat câteva femei care, prin invențiile lor, au adăugat noutate într-o lume a automobilelor aflată încă în fază incipientă. Întorcându-ne în timp, în luna august 1888, regăsim prima femeie care a călătorit cu un automobil, este vorba de eroina filmului – germana Bertha Benz. O femeie care a fost întotdeauna un suporter al muncii depuse de soțul ei în construcția primului autovehicul, Bertha fiind și primul „șofer” care a realizat o călătorie pe o distanță lungă, dovedind astfel că vehiculul construit de soțul ei era într-adevăr viabil: ea a străbătut distanța dintre Mannheim și Pforzheim cu un model Benz Patent Motorwagen Model III.

Femeile, eroinele motorizării

De asemenea, dintre invențiile femeilor, două și-au ocupat un loc onorabil în istoria automobilului, zece ani mai târziu. De dată această, locul este Franța, o țară unde vehiculul a fost introdus prin eforturile depuse de Louise Sarazin care, după moartea soțului (Eduard), a condus compania distribuitoare de motoare Daimler. În 1898, ducesa Anne D’Usez a fost prima femeie care a obținut un permis de conducere, ea fiind și prima… care a fost amendată pentru încălcarea limitei de viteză. În anii 1920, Ducesa a fondat primul club automobilistic pentru femei din Franța. Totodată, încă de la începutul istoriei mașinii, femeile au fost pregătite să-și lase amprenta asupra design-ului auto.

Femeile, eroinele motorizării

Mulțumită lui Margaret Wilcox, care, în anul 1893, a brevetat un sistem de încălzire auto ce putea fi utilizat pe parcursul iernii – oferind posibilitatea călătoriilor fără a îngheța – în timp ce invenția stergătoarelor de parbrize îi este atribuită lui Mary Anderson – ea proiectat și brevetat primul mecanism de ștergere a parbrizului după ce a observat un șofer din New York țînând ferestrele mașinii deschise pentru a putea șterge parbrizul de ploaia ce cădea neîntrerupt. O altă femeie și-a folosit creativitatea pentru a contribui la industria nou apărută, este vorba de Florence Lawrence. Amintită și iubită de public pentru filmele realizate la Hollywood (a apărut în peste 270 de pelicule), Lawrence a creat primele semne de frânare și întoarcere prin utilizarea unui braț mecanic ce era legat de un buton (poziționat pe bordul autovehiculului).

Femeile, eroinele motorizării

În 1906, britanica Dorothy Levitt a scris o carte în care oferea sfaturi femeilor în ce privește condusul mașinilor, sugerând să folosească o oglindă pentru a verifica ce se întâmplă în spatele autourismului. Datorită acestui amănunt, insignifiant poate pentru unii, avea să se nască oglinda retrovizoare, un accesoriu văzut inițial de industria auto ca un dispozitiv de vanitate al femeilor, care, în doar zece ani, a devenit un element esențial în construcția mașinilor. Sonia Delaunay-Terk, de origine franco-rusă, a fost prima persoană care a proiectat o mașină cu tablă, pictată în aceleași culori cu ținuta ei – o inovație preluată mai târziu de toți constructorii auto.

Share.

About Author

Leave A Reply